Voorlezen voor kinderen lijkt heel simpel, je pakt een boek en je leest wat er staat.
Maar niets is minder waar, voorlezen is zo makkelijk nog niet.
Hoe pak je het aan en waar moet je opletten? Je leest het in mijn nieuwe blog.
In één van mijn allereerste blogs heb ik al eens benoemd waarom voorlezen zo belangrijk is.
Maar waar moet je op letten als je gaat voorlezen? Hoe wordt het voorleesmoment voor kinderen nu echt heel bijzonder en waardevol?
Kies het juiste boek
Het valt en staat eigenlijk allemaal, vind ik, met de keuze van je boek. Zorg ervoor dat het boek niet te ingewikkeld, of te moeilijk is voor het kind waar je voor gaat voorlezen. Kijk naar wat past bij de leeftijd.
Lees wat er staat
Je hebt een boek uitgekozen wat precies past bij de leeftijd en het voorlezen gaat lekker. Maar dan volgt er een hoofdstuk waarin wat moeilijkere woorden voorkomen, of woorden die wat ouderwets zijn. Wat moet je doen?
Geen nood, lees gewoon wat er staat en ga geen woorden vervangen. Als je dat gaat doen is de kans groot dat je verhaal niet meer lekker loopt, omdat je in je hoofd op zoek bent naar synoniemen.
Stelt je kind vragen over de moeilijkere woorden, of zie je dat het kind een woord niet begrijpt? Leg het tussendoor even uit en ga weer verder met het verhaal.
Houd het simpel
Hoe leuk is het om alle personages die in het boek voor komen, te voorzien van een leuk stemmetje. Het is ook helemaal prima om dat te doen, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Gebruik geen lastige, of ingewikkelde stemmetjes. Hierdoor zou je nog last van je stem kunnen krijgen, of het verhaal wordt niet goed overgebracht op het kind omdat het alleen maar luistert naar jouw geluid. Bestaat een verhaal uit veel personages, voorzie ze dan niet allemaal van een bijzondere stem. Hierdoor wordt het voor een kind erg verwarrend en voor jezelf natuurlijk ook. Je zou jezelf kunnen vergissen in het stemmetje en de personage.
Maak contact
Zorg ervoor dat je tijdens het voorlezen op de hoogte van het kind zit, ooghoogte is prima. Je merkt dat je hierdoor goed contact kunt maken met het kind.
Lees je voor een groepje voor, dan geldt hetzelfde. Meng je lekker tussen de kinderen en zorg dat ze het verhaal goed kunnen volgen.
Laat plaatjes zien
Een boek met heel veel plaatjes zorgt altijd voor iets extra’s aan een verhaal, het prikkelt de fantasie van een kind en het kind kan zich goed inleven in het verhaal.
Maar hoe lastig is het als je tijdens het voorlezen de plaatjes moet laten zien aan de kinderen? Hoe houd je het boek dan vast?
Heel eerlijk, ook ik doe soms maar wat. Of ik kies ervoor om het boek en de plaatjes naar de kinderen toe te richten en de tekst ondersteboven te lezen, of ik kies ervoor om de plaatjes te laten zien nadat ik de bladzijde heb voorgelezen.
Voorlezen met een doel
Een boek kun je ook gebruiken wanneer je kind in een lastige situatie zit. Een boek kan hierin dienen als een vorm van verwerking, of herkenning. Bijvoorbeeld wanneer een kind te maken krijgt met een overlijden van een opa, of huisdier. Misschien een beetje een gek contrast, maar beiden kunnen een grote impact hebben. Als je een boek met dit doel gaat gebruiken, lees dan zelf eerst even het verhaal. Zo voorkom je dat je voor verassingen staan en je bepaalde stukken niet heel fijn vindt om voor te lezen, omdat het totaal niet bij de situatie van een kind past. Kan zijn dat je emoties verergerd. Ga dus niet alleen af op de kaft van het boek, of de samenvatting op de achterkant.